23.9.2015

Things that make you go hmm... uusi tukka ja kampaajakokemus


Kävinpä taas kampaajalla. Edellisestä kerrasta oli n. 6 viikkoa - mulle aika lyhyt väli kampaamokäyntien välissä koska kerroksittain leikattu luonnonkihara polkkatukka on aika helppo ylläpitää. Mutta nyt kaipasin muutosta. Marssin kampaajalle ja kerroin haluavani otsatukan. Kerroin myös millaisen otsiksen haluan: vinon, rikotun ja sellaisen mikä sulautuu sivuilta muihin hiuksiin eikä erotu selkeänä palkkina. sanoin myös että samalla vois huolitella tukkaa ihan kauttaaltaan. Eli sama malli muuten mutta lisäksi otsatukka.

Kampaaja (luulen että hän oli liikkeen omistaja tai ainakin päällikkö) pläräsi varauskirjaa ja kysyi heti että onko ok jos tukkani leikkaa harjoittelija. Minä hämmennyin, varsinkin kun tämä harjoittelija seisoi siinä vieressä enkä halunnut olla epäkohtelias. Halusin kiljaista että "no ei oo ok!" - olihan kyseessä minulle suhteellisen iso muutos hiustyylissä, olkoonkin teknisesti suht. helppo toteuttaa - polkkatukka ja otsis. Yritin ehdottaa että jos sitten tulisin joku toinen päivä, silloin kun ammattilaisilla on vapaita aikoja mutta kampaaja ilmoitti reippaasti että ei kuule, tuut huomenna niin tämä meidän harjoittelija leikkaa sun hiukset! No kai se sitten on ok. Tämä oli mun eka virhe.

Itse tukanleikkuu oli hiton jännittävä kokemus. Kirosin mielessäni sitä että suostuin tähän harjoittelijatouhuun. Yritin paeta lehden taakse mutta itse asiassa tarkkailin harjoittelijan jokaista liikettä, toivoen ettei hän tee mitään sellaista mikää pilaa mun tukan. Itse asiassa hän oli mukavan oloinen ja tuntui tekevän työnsä hyvin mutta otteissa oli vielä sellaista epävarmuutta ja epäröintiä mikä katoaa vain kertyneen työkokemuksen myötä. Ja uskon että tämä epävarmuus tarttui minuunkin ja juuri siksi olin niin varuillani enkä voinut rentoutua.

Otsatukan (otsishan oli se pääasia, miksi edes menin kampaajalle) hän leikkasi hyvin varovaisin ottein tehden siitä hyvin, hyvin kevyen ja hentoisen. Eli ei sitä mitä alunperin suunnittelin. Mutta täysin mun syytä on se että en esittänyt mitään vastalauseita! Pelkäsin että jos pyydän näyttävämpää otsista, jotakin menee taatusti pieleen. Tämä oli mun toinen virhe.

Leikkaus ohi, lyhyt kuivaus diffuuserilla, käsittelijäni muisti että en haluaisi käyttää hajustettuja muotoilutuotteita (mukavaa että toiveet muistetaan). Sanon että pidän lopputuloksesta. Neljäs virhe! Tavallaan pidänkin - se on kuin mun tavallinen polkkatukka, vastaleikattuna ja skarpimpana vain. Mutta sitä isoa muutosta ei ole tapahtunut ja olen samalla pettynyt ja helpottunut (siitä ettei ainakaan tukkaani pilattu hirveäksi).

Sitten me mentiin kassalle ja maksoin kampauksestani 40€. Sain 10% talon alennusta koska työpaikkani sijaitsee samassa ostarissa kuin kampaamo. Mutta muuten maksoin käsittääkseni saman hinnan kuin ammattilaisen käsittelystä. Se ei tuntunut reilulta mutta en sanonut mitään. Halusin vain pois.

Nyt oon vähän että hmm. Uusi tukkani (kuvissa) on ihan ok. En jaksa mennä takaisin ja valittaa, varsinkin kun olin itse että ok, ok. Mutta ensi kerralla kokeilen jotain muuta paikkaa.

Näettehän sen otsiksen?


Onko teille käynyt niin että kampaamoreissun jälkeen on vähän pettynyt olo?

8 kommenttia:

  1. Mikä siinä onkin niin vaikeaa antaa palautetta suoraan? Mulle tuli kerran tilanne, jossa olin käynyt samalla kampaajalla pidemmän aikaa ja värisekoitusta oli koko ajan muutettu siten kuparisen/kultaisen sävyn määrä väheni ja "mansikkainen" väri lisääntyi. Viimein sekoitettiin sitten väri jossa oli vain tätä "mansikkaa".

    Se oli mulle ihan ok, sekoitus hetkellä, mutta en osannut lainkaan ajatella millaisen se olisi tukassa yksin. Noh, en varsinaisesti inhonnut väriä, mutta pelästyin sitä aika tavalla, jonka kampaaja tietysti näki.

    Se ei tietenkään ollut kampaajan syy, mutta harmitti kun tiesin häntä harmittavan. Itse myös totuin väriin hiukan myöhemmin, mulla ei vain ollut pokerinaama "peittää" ensimmäistä ja hyvinkin järkyttynyttä fiilistä :D.

    Kävin samalla kampaajalla siihen saakka että muutin pois paikkakunnalta (joskaan enää ei värjätty pelkästään mansikaksi ;) ja kerroin ennen lähtöni et muutan pois.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minusta on vielä pelottavampaa jos hiusväri ei ole sitä mitä oot odottanut, kuin että jos leikkaus ei vastaa odotuksia! Että sikäli ymmärrän hyvin ettet pystynyt peittämään järkytystäsi. Tukan saa aina kiinni tai kammattua leikkausmokat piiloon yms mutta jos väri on paha niin ei auta kun värjätä uudestaan eikä se aina onnistu edes!

      Voi että, mä haluan oman vakkarikampaajan! Mulla oli viimeksi vuonna 2009, sitten muutin pois enkä enää löytänyt samanlaista yhteyttä kampaajan kanssa :(

      Poista
  2. Mulla kävi viimeksi niin, että kampaajalla oli ilmeisesti varattu liian vähän aikaa asiakkaiden välissä ja siksi hän oli todella kiireinen ja nyrpeän oloinen. Tukkaa piti lyhentää ja kerrostaa hyvin kevyesti, mutta hän vetelikin sitten kerrostuksia reilummin, mikä sai tukan näyttämään ohuen hiuslaadun vuoksi säälittävältä luirulta. Lisäksi tukan seasta sojotti pidempiä tupsuja, jotka huomasin vasta kotona ja leikkasin ne itse siistimmäksi.
    En kyllä tiedä miksi en antanut suoraan palautetta tuosta. Olen opiskelija, joten minulla ei ole varaa juosta vähän väliä kampaajalla. Olisi siis kiva, että lopputulos olisi onnistunut silloin kun päätän kampaajaan investoida. Tuohon puljuun en enää hiuksiani vie mutta onneksi naapurista löytyy mukava kampaaja, joka osaa leikata taitavasti ja luonnollisen näköisesti myös tällaista ohutta tukkaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on paha moka jos tekee työnsä hosumalla ja huolimattomasti! Inhottava tilanne! ja varmasti tosi ärsyttävää että piti itse vielä viimeistellä leikkausta ja korjailla kampaajan mokia! Kiva että löysit kuitenkin hyvän kampaajan :)

      Mä just mietin että leikkaanko lisää otsista ihan itse. Tällä hetkellä ärsyttää mennä taas uudelle henkilölle selittämään millaisen haluan. Eikä mitään takeita että tulisi yhtään sen parempi. Eikä enää ylimääräistä rahaakaan, möö.

      Poista
  3. Minä en ikinä ole kehdannut moittia ketään palveluntuottajaa koskaan missään! Aina vaan nyökkäilen ja mutisen, että kiitos, tosi kiva/kaunis/hyvä/whatnot on, kiitos! Sitten luikin menemään ja poraan ja valitan niille jotka jaksaa kuunnella. Vaikka tiedän, että se palveluntarjoaja varmaan voisi joissakin tapauksissa jopa ihan hyötyä siitä mun palautteesta niin silti en koskaan saa sitä sanottua.

    Kampaajan suhteen olen tosin todella onnekas, löysin oman kampaajani yli 20 vuotta sitten. Minulla oli tuolloin semipitkät hiukset ja niitä oli aivan tajuttoman runsaasti. Ikinä missään ei kukaan kampaaja jaksanut/viitsinyt/osannut/ymmärtänyt kuivata mun hiuksia ihan täysin kuiviksi ja sitten kun ekan kerran kävin tällä "mun" kampaajalla niin muistan sen hämmästyksen tunteen, kun lähdin ja astuin ovesta ulos ja hiuspohjassa ei käynytkään tuttu, kylmänkostea huiku. Siltä seisomalta päätin, että meinaan tulla toistekin samalle kampaajalle ja sillä tiellä olen edelleen. Ihan joka kerta lopputulos ei ollut ihan justiinsa sellainen kuin olen alunperin ajatellut mutta yhtä kertaa lukuunottamatta olen ollut sitten loppujen lopuksi kuitenkin hyvin tyytyväinen. Joskus on käynyt jopa niin, että lähtiessä olen voinut todeta, että en tiennytkään haluavani just tällaisia hiuksia, onneksi sain ne! ;-)

    Mutta siis joo, tosi kurja kokemus sulla ja inhottavaa, että sut painostettiin siihen. Itse ainakin koen hiukset jotenkin tosi intiiminä asiana muutenkin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jos löytää sellaisen "oman" loistokampaajan, se on suuri onni! Itsekin haaveilen että voisin vain istua tuoliin ja olla ihan varma että kampaaja tajuaa mua ja mitä mun tukalle pitää tehdä - ja vielä osaa tehdä sen just oikein! Sulla onkin huikeat huikset, ne my little pony-tyyliset karkkivärjäykset varsinkin! Oh.

      Ens kerralla menen yhdelle kampaajalle josta olen kerännyt etukäteen taustatietoa. Olen nähnyt sen leikkaamia päitä ja lupaavalta vaikuttaa. Mutta henkilökohtaisilla kemioillakin on osuutensa, sen näkee sitten, miten käy.

      Poista
  4. Otsis on onneksi tosi helppo saksia itse, katsoo vaikka jostain kuvasta mallia. Leikkasin just syyskuussa itselleni myös sivuotsiksen, mutta kaduin sitä heti (tajusin vain, että otsis-aikani ovat ohi) ja olen kammannut sen sivuun lakalla. :D Kampaamossakin on kyllä tullut petyttyä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Silloin kun pidin tukkaani suorana, oon usein leikannut otsista itse. Mutta nyt kun se on tosi kihara (=en enää päivittäin suorista sitä yms) niin olisin halunnut nimenomaan ammattilaisen apua ja näkemystä että saa otsiksen saksittua kiharoiden sekaan asettumaan kauniisti. Ehkä ens kerralla parempi tuuri kun teen ensin taustatutkimusta kampaajan taidoista :)

      Poista

Tervetuloa kommentoimaan! Please tell me what you think!