3.3.2016

Anti-Aging Routine ja rasvoittuva sekaiho kylmänä vuodenaikana


Uhosin että kirjoitan ihonhoidosta enemmän. Olen valmistunut kosmetologiksi vuosia sitten, tosin en ole koskaan tehnyt varsinaisia kosmetologin töitä missään hoitolassa yms. Mutta ihonhoito on mulle edelleen tärkeä asia ja tuntuu muuttuvan yhä tärkeämmäksi sitä mukaa kun ikää tulee lisää. Ihoni on T-alueelta rasvoittuva sekaiho ja se on ajoittain talvisin myös kosteusköyhä. Haasteena on kosteuttaa ihon pintaa niin ettei kosteusvoide rasvoita sitä eikä tuki huokosia. Sen lisäksi haluan pitää ihoni mahdollisimman kirkkaana, puhtaana ja sileänä. Ja tietenkin haluan pitää juonteet, rypyt ja maksaläiskät loitolla niin pitkään kuin se on mahdollista. En usko että voiteilla pystyy poistamaan jo tulleita ryppyjä mutta enneltaehkäisyyn uskon! Kosmetiikkabisnes rakastaa tarinoida siitä kuinka "tässä meidän ainutlaatuisessa tuotteessa on harvinaisen peuran sarvista jauhettua ihmeitätekevää puuteria" yms bulshittia mutta olen aika kyyninen ja luotan pääosin vanhoihin luotettuihin temppuihin - aurinkosuojaan, ihoa kuoriviin happoihin ja retinoliin.

Olen tosi tarkka muutamista asioista. Välttelen aurinkoa. Viimeksi olin päivettynyt varmaankin lähes kaksikymmentä vuotta sitten, silloin en vielä välittänyt :) Käytän aina suojakertoimia päivällä, talvella pienempi SPF riittää mutta aurinkoisina päivinä ja keväällä, kesällä ja alkusyksystä SPF 50+ on mun paras kaveri. (Tässä postaus mun suosikkiaurinkosuojasta.)

En koskaan osta purkkiin pakattuja ihonhoitotuotteita, tykkään pumppupulloista tai metallisista tai muovisista tuubeista. Purkit ovat minusta epähygienisiä ja jotenkin vähän ällöjä... Mietin myös että tehoaineet haihtuu ja hapettuu kun purkin sisältö on käytön yhteydessä suojaamatta. En myöskään tykkää säilyttää ihonhoitotuotteita kylpyhuoneessa - minusta tuntuu että voiteet pilaantuu helposti kun lämpötila ja ilmankosteus kylppärissä vekslaa jatkuvasti ylös-alas. Suurin osa mun käytössä olevista voiteista on makuuhuoneessa yöpöydällä, piilossa suoralta auringonvalolta.

Jos pakkaus on mielestäni toimiva, sen ulkonäöllä ei ole minulle suurtakaan merkitystä. En tarvitse kristallista käsin kaiverrettuja purkkeja tai kulltakorkkeja yöpöydälleni. Samoin en välitä siitä, onko tuote 100% täydenkuun aikaan käsin kerättyä luomua vai labrassa tehty - pääasia että se toimii. En myöskään hae voiteilta ensisijaisesti ihanaa hemmottelua vaan tärkeintä minulle on se että aine toimii niin kuin sen pitäisi ja hoitaa hommansa. Kiva koostumus, tuoksu tai muut käytön miellyttävyyteen vaikuttavat kikat ovat ihan jees mutta eivät niin tärkeitä :) En esim. maksaisi puhdistustuotteesta 20€ vain sen takia että se tuoksuu kukkasille, jos samanlaisen ilman tuoksua saa kympillä.

Aamurutiini

Ihoni rasvoittuu yön aikana joten mun kaunistautumiset alkaa aina kasvojen pesulla. ACO Face Clean Gel normaalille ja sekaiholle on kiva ja nopea käyttää aamusuihkun yhteydessä ja jättää kasvot raikkaiksi.

Jos iho tuntuu kuivemmalta, kuten kovilla pakkasilla mulle aina käy, käytän mieluummin puhdistusmaitoa. Erboristica Latte Detergente Viso on sekä mun että Herra Savon suosikki.

En ole fanaattinen kasvovesien käyttäjä mutta olen huomannut että talvella ihoni hyötyy kosteuttavasta kasvovedestä. Lumene Soft Touch Hydrating Toner on saatavissa jättikokoisessa 300 ml putelissa ja kestää mulla koko talvikauden ajan. Se on koostumukseltaan melkein geelimäinen ja tuntuu oikeastikin kosteuttavalta. Kaadan sitä kämmenelle ja taputtelen kasvoille heti pesun jälkeen.

Sitten onkin kiire levittää kasvoille seerumi tai kosteusvoide - äkkiä, ennen kuin kosteus on ehtinyt haihtua kuivaan ilmaan. Niinpä levitän iholle heti perään jonkun näistä: Clarins Mission Perfection Serum on seerumiksi aika tuhti, tuntu on kuin voiteella. Sen pitäisi kosteuttaa, antaa iholle kirkkautta, vähentää tummia läiskiä ja parantaa ihon sävyä. Jos totta puhutaan, mielestäni ihoni on sävyltään oikein hyvä, kuulas ja raikas eikä ole maksaläiskiäkään (kun en ota aurinkoakaan!). Voi olla että tämä seerumi ei ole mun tapauksessa ensisijaisen tärkeä mutta olen koukuttunut sen raikkaaseen tuoksuun ja mukavaan, sopivan kosteuttavaan koostumukseen. Ja eihän iho voi koskaan olla liian tasaisen värinen ja kirkas! Tämän kanssa en tarvitse päälle muuta kosteusvoidetta.

Avène Hydrance Optimale on perinteisempi seerumi, ohut ja imeytyy hetkessä. Tykkään käyttää tätä jos iho on jotenkin ärtynyt enkä halua kuormittaa sitä liian tehokkailla tuotteilla tai rasvoittuu tavallista enemmän - seerumi kosteuttaa ja myös rauhoittaa ihoa hiukan mutta on ihanan kevyt eikä rasvoita ihoa lisää. Sopii tosi hyvin meikin alle. Jos ihoni on kuiva, pystyn käyttämään tämän päällä lisäksi kosteuttavaa meikinpohjustusvoidetta eikä meikki rullaannu.

Avène Antirougeurs Jour SPF 20 on kevyehkö kosteusvoide joka on tarkoitettu couperosaiholle. Mun iho ei kärsi punoituksesta, mutta olen tykännyt käyttää tätä jos ulkona on kylmä ja iho saattaa mennä punaiseksi pakkasesta.

Ei sovi unohtaa silmänympärysvoidetta! Ostin ekan silmänympärysvoiteeni alle kaksikymppisenä ja siitä lähtien olen käyttänyt aamuin illoin. Tällä hetkellä oon ihan rakastunut mun uuteen hankintaan, Avène Sérénage tuntuu niin kosteuttavalta ja suojaa ihoa hyvin kylmyydeltä ja kuivuudelta.

Primerit ovat osaksi ihonhoitoa, vaikkakin suurimmaksi osaksi menevät jo dekoratiivisen kosmetiikan puolelle. IsaDora Protect face Primer SPF 30 on suhteellisen kevyen tuntuinen mutta silti kosteuttava. Sopii mm. Hydrance Optimalen päälle tai ihan yksinään käytettäväksi meikkivoiteen alle. Tykkään käyttää tätä jos meikkivoiteen SPF on mielestäni riittämätön (musta tuntuu et SPF10 tai SPF 15 on liian vähän, ottaen huomioon miten ohut ja epätasainen kerros meikkivoidetta kasvoille tulee!) En ole vieläkään saanut tästä omaa postausta tehtyä mutta mulla on menossa jo toinen tuubi tätä!

It Cosmetics CC+ SPF 50+ riittää mulle kiireessä ainoaksi kosteusvoiteeksi ja meikkivoiteeksi. Siinä on myös hyvä aurinkosuoja. Tosin nyt talvella olen tykännyt käyttää sitä jomman kumman seerumin päällä. Tästä ihanasta tuotteesta mulla on jo tässä oma postaus.

Make Up Store Smoothing Priming Powder auttaa rasvoittuvalla T-alueella meikkivoiteen alle levitettynä. Se taikoo huokoset pienemmiksi ja vähentää rasvaista kiiltoa. Tästäkin tuotteesta olen kirjoittanut oman postauksen.

Pixi By Petra Makeup Fixing Mist on kosteuttava suihke meikin päälle. Olen tykännyt käyttää tätä silloin kun iho oli pakkasten takia pintakuiva.

Iltamenot

Lumene Waterproof Eye Makeup Remover on minusta edelleen ihan paras silmämeikinpoistoaine. Se pääsi multa loppumaan vähän aikaa sitten (normaalisti aina on jemmassa pari pulloa) ja iski paniikki. Jemmoista löytyneet korvaavat tuotteet eivät yksinkertaisesti pärjää tälle! Tällä lähtee hevitkin meikit glittereineen kaikkineen kätevästi pois parilla vanulapulla eikä silmiä tarvitse hangata (= vähemmän ruttuja tulevaisuudessa!).

Pyyhin tällä paitsi silmäluomet, myös koko kasvot. Öljyinen koostumus liuottaa nopeasti vahvankin meikin pois kasvoilta.

Loppupesun hoidan tällä samalla setillä, mitä aamullakin. Joskus puhdistusgeeli. Useammin kuitenkin puhdistusmaito. Erboristican puhdistusmaito sisältää AHA-happoja ja joskus jätän sen vaikuttamaan iholle ja sillä aikaa esim. pesen hampaat. Iho on todella sileä kun pesen puhdistusmaidon pois!

Lopuksi kasvovesi, samaan tyyliin kuin aamuisin.


Sitten päästäänkin mun suosikkivaiheeseen - retinoliin! Olen käyttänyt retinolivoiteita kaksikymppisestä lähtien eli jo melkein puolet elämästäni. Edelleenkin olen sitä mieltä että nämä ovat parhaita aineita taikomaan iholta pois vanhenemisen merkkejä tai ainakin ehkäisemään sellaisten ilmestymistä. Uskon että juuri retinolien (ja rusketusfobian) syytä on se että olen hyvin säilynyt :D Alkoon ei ole asiaa ilman henkkareita. Viikko sitten työpaikan 22-vuotias harjoittelijamme arveli mut 27-vuotiaaksi (työkaveri tahallaan kysyi häneltä arviota mun iästä kun hänen omakin arvio meni aikoinaan ihan metsään). Ilme oli kuulemma melkoinen kun sai tietää oikeant numerot, haha! Retinolit toimii, olen siitä ihan varma!

pH Formula Vita A 1,5% Retinol Complex kiinnitti huomioni blogissa Keyword: Love. Ja tietenkin unohdin sen samantien! Tyypillistä mulle :D Sitten havahduin, kun törmäsin Facebookryhmässä keskusteluun retinolivoidesuosituksista ja siinä taas putkahti esiin tämä nimi. Tätä voidetta olen käyttänyt yövoiteena vasta vajaan kuukauden ajan joten kirjoitan tästä "kunnolla" sitten myöhemmin. Nyt voin vain sanoa että se ei ole ärsyttänyt ihoani sen myyneen kosmetologin varoituksista huolimatta (tässä on korkea retinolipitoisuus, aloittelijoille suositellaan yleensä 0,25% retinolivoiteita) ja että tuntuu oikein miellyttävältä käytössä. Imeytyy nopeasti eikä tunnu liian raskaalta tai rasvaiselta. Käytän tätä n. 4 kertaa viikossa yövoiteena.
Tässä on muutamia muita retinolivoiteita mitä olen tykännyt käyttää. Lumene Complete Rewind Intensive Retinol Night Recovery on valitettavasti lopetettu. Sääli, se oli minusta todella kiva talvien pakkasjaksojen yövoide. Tämä oli nimenomaan sellainen täyteläinen ja jopa öljyisen tuntuinen yövoide jota käytin parikin pumppuputelia kun iho tuntui kuivalta.

Philosophy Help Me oli niitä ensimmäisiä retinolivoiteita mitä olen käyttänyt, muistan kun aikoinaan hankin muutaman tuubin Amsterdamista ja Tukholmasta kun niitä ei silloin vielä myyty Suomessa. Miellyttävä, kevyt, imeytyy hyvin, ei rasvoita ja sopii aloittelijoillekin. Hyvää peruskamaa.

Paula's Choice Clinical 1% Retinol Treatment oli sekin hyvä ja tehokkaan oloinen. Ainut asia mistä en oikein tykännyt oli voiteen hyvin kevyt mutta hiukan omituinen tuoksu, se onneksi kuitenkin hävisi melko nopeasti kun voidetta levitti iholle.

Hiukan retinolia sisältävä silmänympärysvoide Avéne Eluage on ollut mun suosikki jo pitkään. Yleensä valitsen sen iltakäyttöön.

Jos pidän taukoa retinoleista, saatan käyttää yövoiteena seerumia.

Clarinsin seerumi riittää yksinäänkin, Avénen Hydrance Optimale on sen verran ohutta että sitä olen käyttänyt parissa kasvoöljyn kanssa silloin jos iho on ollut erityisen kuiva. Seerumi tuo kosteutta, öljy muodostaa iholle kalvon ja sinetöi kosteuden ihoon. Tämä on ainoa tapa käyttää ihoöljyjä minkä olen todennut itselleni toimivaksi.

Pixi Skintreats Overnight Glow Serum on happopohjainen seerumi joka kirkastaa ja kuorii kevyesti ihon pintaa. Jos ihossani on tavallista enemmän tukkeumia ja epäpuhtauksia, valitsen tämän.
Kuorinta

Koska ihoni on rasvoittuva ja taipuvainen epäpuhtauksiin, säännöllinen kuorinta on välttämättömyys! Myös retinolien käyttö vilkastuttaa ihon uusiutumista joten kevyt säännöllinen kuorinta on tärkeä. Ja kyllähän kuorinnasta hyötyy kaikki ihotyypit. En pysty ymmärtämään ihmisiä jotka eivät kuori ihoaan! Tänä talvena valitettavan usein oon huomannut että ihonhoito on monille suomalaisille melko samantekevää - ja sen huomaa heidän ihosta. Usein asiakas etsii sitä täydellistä meikkivoidetta mikä saisi ihon näyttämään tasaiselta ja kauniilta ja "peittäisi tämän kaiken" - ja iho on hoitamaton, suorastaan hilseilee, on samea, kuiva ja karhea ja pinnassa on silminnähtävä kerros kuolleita ihosoluja. Haloo, jos iho on röpelöinen ja hilseilee, eikös silloin viimeistään pitäisi tehdä asialle jotakin?! Jotakin muuta kuin lakaista ongelmat meikkivoiteen maton alle. Eihän hoitamattoman ihon päällä mikään meikkivoide ole parhaimmillaan! Ja usein on niin että kun kyselen asiakkaan ihonhoitotottumuksista, selviää että niitä ei juuri ole... "joo, rasvaan silloin tällöin" on yleisin vastaus. Kuorinta tai kosteuttava naamio, mikä se on? Voi apua! Välillä on käynyt niin että asiakas haluaa "saman meikkivoiteen mitä sinä käytät" ja joskus mulla ei ollut silloin meikkivoidetta ollenkaan kasvoilla... Alan siinä sitten selostamaan ihonhoidon tärkeydestä niin johan asiakkaan silmät pyöristyy :D

Mä en tykkää käyttää rakeisia kuorintoja, pelkään että aiheuttavat pintaverisuonten rikkoutumista (äidin puolelta tulee taipumusta couperosaan) mutta sen sijaan olen kemiallisten kuorintojen fani. Siitä olen tarkka että en koskaan käytä kemiallista kuorintaa ja retinolivoidetta samana päivänä. Too much of a good thing.

Paula's Choice Skin Perfecting 2% BHA Liquid on tosi hyvä rasvoittuvan ja epäpuhtaan ihon hoidossa. Kirkastaa, puhdistaa, liuottaa mustapäitä ja syväputsaa huokoset. Käytän n. kerran viikossa kasvoveden sijaan T-alueella iltapuuhien yhteydessä. Kesällä käytin tätä melkein päivittäin mutta talvella harvensin, iho ei vain rasvoitu nyt ihan samalla tavalla (onneksi!).

Paula's Choice Resist Weekly Resurfacing Treatment 10% AHA on helpoin ihokuorinta ikinä! kerran viikossa, aamupesun jälkeen, pyyhin kasvot tällä ja annan vaikuttaa n. 10 min. Pitää kasvot kirkkaina ja ihon heleänä ja pehmeänä.

Madara Brightening Peel Mask on mun uusin ihokuorintahankinta. Tykkään tosi paljon! Teho ja lopputulos hyvin samankaltainen kuin Paulan 10% AHA-happolitkulla mutta käytössä hiukan erilainen. Tämä on vaalea, geelimäinen naamio jota lätkin kasvoille aamupesun yhteydessä ja annan vaikuttaa 10min. Vaikutusaikana lankaan ja harjaan hampaat niin ei mee aikaa hukkaan :D Sitten painelen suihkuun ja pesen naamion suihkussa samalla pois. Plussana se että tätä ei tarvitse tilata netistä! Hintakin on pienempi.

Öljyjuttu

Muodikkaat ihoöljyt eivät oikein tunnu omimmalta tuoteryhmältä. Lumene Bright Now Vitamin C Dry Skin Cocktail on tosin ollut hyvä lisäapu ihon yllättävään kuivuuteen talven kylmempinä jaksoina. En usko että tulee käytettyä enää kun ilman lämpenee, on tämä sen verran öljyinen ja täyteläinen mulle. Mutta kevyen kosteuttavan seerumin päällä tai jopa ihan yksinään tämä oli tosi kiva talvihoito!

Tässäpä mun tämänhetkinen ihonhoitorutiini. Jonkun mielestä tässä on ehkä tosi paljon purkkeja ja purnukoita, joku toinen taas varmaan on sitä mieltä että olen todellinen ihonhoidon minimalisti! :D Itse ainakin pidän itseäni enemmän minimalistina!

Näkyykö luettelossa tuttuja purkkeja? Onko meillä samankaltaisia tai täysin erilaisia ihonhoitorutiineja ja -periaatteita?




3 kommenttia:

  1. Tuttuja tuotteita löytyy, hyvä postaus! :) Olisi mielenkiintoista kuulla lisää retinolivoiteista, vaikka ihan postauksen verran. Noin pitkään käyttäneen sinulla on varmaan paljon kokemusta eri tuotteista ja vinkkejä, miten homma kannattaa aloittaa? Käytätkö sy-voiteissa suojakerrointa? Silmäympärysten suojaaminen auringolta kiinnostaa myös paljon.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. hei mses! Mukavaa että jaksoit lukea postauksen :) Pelkäsin että siitä tuli liian pitkä ja tylsä. Olen kirjoittanut retinoleista vanhaan blogiini postauksen jo vuonna 2009 (oho, näin se aika rientää!), tässä linkki siihen http://smokyclean.blogspot.fi/2009/12/vitamin.html
      tosin postauksessa mainittu Afirm-voide taitaa olla jo lopetettu. Mikäli haluaa aloittaa retinolien käytön, esim. Philosophyn Help Me sopii aloittelijalle, alkuun kannattaa käyttää vain pari kertaa viikossa ja antaa ihon tottua ensin, sitten pikkuhiljaa useammin.
      Yritän jossain vaiheessa kirjoittaa päivitettyä postausta retinoleista, ainakin haluaisin kirjoittaa tuosta pH Formulan voiteesta.

      Auringolta suojautumisessa olen päätynyt siihen ratkaisuun että käytän silmänympärysvoidetta ihan normaalisti ja päälle samaa aurinkosuojavoidetta mitä muuallekin kasvoille. Hyviä aurinkosuojalla varustettuja silmänympärysvoiteita on nimittäin vaikeaa löytää! Suosikkini Eclipse SPF 50+ on mineraalipohjainen fysikaalinen suoja kasvoille ja vartalolle eikä ole ärsyttänyt mulla luomia tai silmänalusia tai kirvellyt silmissä mutta tämähän on aika yksilöllistä...

      Poista
    2. Käynpäs kurkkaamassa tuon vanhan postauksesi aiheesta! Kiitokset vinkeistä!

      Poista

Tervetuloa kommentoimaan! Please tell me what you think!