1.7.2016

Miten saada punainen tukka pysymään punaisena. Kuparinpunaiset sävyt by Crestol Color Gloss ja KC Color Mask.


Elämäni olisi paaaaljon helpompaa jos en keksisi värjätä hiuksiani! Mutta minkäs teet, kyllästyin omaan luonnollisen väriini ja kokeilen milloin mitäkin sävyjä ja vivahteita. Vuoden aikana tukkani on ollut tummanvaalea, platinablondi, lila, violetti, harmaa lilalla vivahteella, persikka, kirkas pinkki ja pastellinen vaaleanpunainen, blondi taas ja nyt jo reilun kuukauden ajan kirkas kuparinpunainen! Tässä kuparinpunaisessa sävyssä viihdyn tällä hetkellä aivan erinomaisen hyvin :)

Tyvikasvu on värjätty punaiseksi kestovärillä 7.46 eli tummanvaalea kuparinpunainen.




Punainen tukka ei oo mikään ihan helppo projekti vaan vaatii jatkuvaa hoitoa jos värin haluaa pysyvän kirkkaana ja kiiltävänä. Punainen pigmentti on surullisenkuuluisa siitä, että se ei vaan pysy hiuksissa! Ei ainakaan mun latvaosastaan moneen kertaan vaalennetussa tukassa meinaa pysyä. Mutta onneksi tähän pulmaan on ratkaisuja. Hankin kasan väriä ylläpitäviä tuotteita ja esittelen nyt niistä mun suosikkeja!

KC Color Mask Shampoo Golden Copper - en pysty käyttämään tätä shampoota jatkuvasti koska nyt kesällä mun hiuspohja hikoilee ja ärtyy helposti ja vaatii hoitavan pesuaineen mutta n. kerran viikossa pyrin pesemään tällä iloisenvärisellä shampoolla siinä toivossa, että hiukan pigmenttiä tarttuisi hiuksiin. Suurta toivoa juuri tän tuotteen väriä ylläpitävään tehoon mulla ei ole, minusta ne sävytävät naamiot ovat tärkeämpiä.

Väriä ylläpitäviä sävytettyjä hiusnaamioita olenkin hankkinut pariltakin eri merkiltä ja eri sävyissä. Eli käytössä on sekä Crestol Color gloss Semi-permanent Intensive Color Conditioning Mask että KC Color Mask-hiusnaamiot.

Minusta niissä ei ole keskenään suuria eroja, molempia olen käyttänyt hoitoaineen sijaan/tavoin mutta pitemmällä vaikutusajalla. Eli käytännössä pesen hiukset, kuivatan pyyhkeellä huolellisesti ja joskus (jos on aikaa) annan kuivua puolikuiviksi, sitten vasta levitän värinaamiot. Annan vaikuttaa mahdollisuuksien mukaan, yleensä n. vartin verran ainakin, ja pesen pois.

Sävyn olen sekoittanut itse kahdesta eri maskista. Jotenkin en ole löytänyt yhtä ihan täydellistä! Lisäksi minusta on kivaa että on mahdollisuus leikkiä & säätää sen sävyn kanssa!

Crestol Color gloss-naamioissa suosikkejani ovat 16 Kuparinvaalea sekä 19 Mandariinikupari.

Näitä kahta sekoittamalla tulee aivan ihana, kirkas kuparinpunainen sävy! Yksinään 16 Kuparinvaalea on minusta liian kellertävä ja hento ja 19 Mandariinikupari taas liian ärtsy ja punainen-punainen, ei tarpeeksi kuparinen.


Sekoitan silmämääräisesti fiiliksen mukaan, joskus 50/50, joskus n. 60% kuparinvaaleaa ja n. 40% mandariinikuparia, levitän hiuksiin tyviin, sitten vasta latvoihin (tässä hommassa tarvitaan muuten muovihanskoja!), annan vaikuttaa (lämpö tehostaa vaikutusta!) ja huuhtelen pois haalealla vedellä. Vie aikaa mutta on muuten helppoa!


Siinä yllä olevassa kuvassa on Color Gloss-värinaamiot valmiina sekoitettaviksi, vasemmalla 16 Kuparinvaalea, oikealla 19 mandariinikupari.
Värinaamio sisältää hoitavia öljyjä ja jättää hiukset pehmeiksi ja kiiltäviksi. Haju on vahvahko mutta sen kanssa pystyy elämään.


KC Color Mask ja merkin punaiset sävyt oli mulle ennestään tuttuja. Kun olin edellisen kerran punatukkainen (siitä on jo vuosia aikaa!), hoidin väriä heidän vastaavalla tuotteella. Sävyn nimi oli Mandarin. Noh, purkkien ulkonäkö on muuttunut, samoin nimet, mutta entinen Mandarin löytyy edelleen valikoimasta nimellä Copper.

Copper on myöskin mulle yksinään hieman liian punainen ja vahva, täytyy sekoittaa vaaleampaa sävyä sekaan. Mun sekoitussävy Copperille on Golden Copper. Se on vaalea kuparinsävy (hyvin samankaltainen kuin Color Gloss 16 Kuparinvaalea).

Näitä olen sekoittanut n. 60% Golden Copper + n. 40% Copper.


KC Color Mask saa vaikuttaa n. 10 min pyyhekuivissa hiuksissa, levityksessä on hyvä olla muovihanskat suojana - aineet värjää ihon ja kynnet. Nämäkin maskit korvaa mulle hoitoaineen.

Tykkään levittää värit aina ensin tyveen kaikkiaalle hiuksiin ja vasta sitten latvaan. Tyveä on värjätty vähemmän ja hius ei ole niin huokoista eikä ime itseensä niin hanakasti väriä. Kuivaan ja huokoiseen latvaan taas väri saattaa tarttua hyvinkin vahvasti ja siitä voi tulla tyveen nähden liian kirkas ja voimakkaansävyinen. Kun taas luonnollisenvärisissä hiuksissa tyvi on se tummempi ja latva (auringon yms vaikutuksesta) vaaleampi. Pyrin tähän luonnollista imitoivaan efektiin, vaikkei tukka luonnollisen värinen olekaan :)

Oletko värjännyt hiuksia punaisiksi? Mitä tuotteita olet tykännyt käyttää punaisen värin ylläpitoon?


4 kommenttia:

  1. Tällä hetkellä mulla on Crestolin Rubiininpunainen ja KC:n Pepper. Luulen tykkääväni Crestolista enemmän koska se on geelimäisempää, levittyy helpommin eikä lentele pitkin kylppäriä. Jotenkin sen sävy on myös kivempi tällä hetkellä. Kampaaja laittaa kahta eri punaista mulle, olen ollut punapää parisen vuotta. Olen niin tykästynyt tähän etten ole heti vaihtamassa pois. Luulen myös että se on aika kiva urakka jos haluan väriä vaihtaa ;)
    Sulla on tosi kiva punaisen sävy, joskus olen tuollaistakin harkinnut mutta tuntuu että tämä on mulle se "the punainen" :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sulle kans sopii sun punainen sävy tosi hyvin! :) Eiks oo jännää miten jotkut jutut ja sävyt vaan tuntuu heti niin omilta! Mä tykkäsin hirveesti mun edellisestä, vaaleanpunaisesta tukasta mutta silti tuo kuparinpunainen oli heti ihan "oma väri"! Ja sainpahan nyt hyvän syyn vältellä aurinkoa kesällä - "eihän punapäät rusketu!" Kun en siitä auringonotosta oikein innostu :D

      Crestol on tosiaankin ehkä vähän helpompi laittaa hiuksiin. Mä joskus laitan melkein ihan kuivaan tukkaan niin silloin ei ole väliä, miten lirua värinaamion koostumus on :D Ei ainakaan vielä oo kylppärin seinissä punaisia väritahrojaa.

      Poista
    2. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

      Poista
    3. Säädän säädän kommenttien kanssa eli:

      Kiitos :) ennen punaista mulla oli vaalennettu pohja johon punainen tarttui tasaisesti. Siksi se näyttää niin oikealta punaiselta eikä niiltä itsevärjätyiltä "punainen tyvessä, latvasta paljon tummempi". Kun ennen värjäilin itse, osaamatta kunnolla ja aina oli sinnepäin. Nyt osaavalla kampaajalla saa mitä pyytää :)
      Ja piti vielä lisätä että minä pidän värinaamiota kerran viikossa tunninkin päässä, antaa hyvin väriä ja pystyn pitämään kampaamovälin 8 viikossa :)

      Poista

Tervetuloa kommentoimaan! Please tell me what you think!